Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
22,300 km
Przystanek kolejowy Kopaczów (nie istnieje)
4
23,36 km
Ładownia i bocznica szlakowa Porajów (nie istnieje)
1
23,605 km
Przejazd kolejowy (ul. Poniatowskiego / LK 346)
24,200 km
Wiadukt (LK nr 346 / Porajów - ul. Mostowa)
1
24,528 km
Most kolejowy (rz. Nysa Łużycka / Porajów - Zittau)
3
26,749 km
Stacja kolejowa Zittau (DB)
7
 
 
 
 
  ID: 8615770

Linia kolejowa nr 346 Granica Państwa (Liberec) - Granica Państwa (Zittau)



Budowa
1859
 
Jest to chyba najbardziej niezwykła linia kolejowa w Polsce - przechodzi przez granicę polsko-niemiecką i polsko-czeską i na obu granicach jest czynna, jednak nie jeździ na tej trasie żaden polski pociąg, nie ma żadnej stacji, mijanki, zwrotnicy (jedyną w Porajowie zlikwidowano). Brak jest także bezpośredniego połączenia z polską siecią, choć utrzymanie toru na odcinku należy do PKP-PLK. Trudno to nazwać utrzymaniem toru, bo od wielu lat obowiązują tu prędkości 30 lub 40 km/h, podczas gdy poza odcinkiem ...
Jest to chyba najbardziej niezwykła linia kolejowa w Polsce - przechodzi przez granicę polsko-niemiecką i polsko-czeską i na obu granicach jest czynna, jednak nie jeździ na tej trasie żaden polski pociąg, nie ma żadnej stacji, mijanki, zwrotnicy (jedyną w Porajowie zlikwidowano). Brak jest także bezpośredniego połączenia z polską siecią, choć utrzymanie toru na odcinku należy do PKP-PLK. Trudno to nazwać utrzymaniem toru, bo od wielu lat obowiązują tu prędkości 30 lub 40 km/h, podczas gdy poza odcinkiem polskim linia ma prędkości szlakowe rzędu 70 i 80 km/h po obydwu stronach granicy. Jest to obecnie fragment linii Liberec - Hrádek nad Nisou - Zittau - Varnsdorf (linia na ČD nr 089).

Już w roku 1850 pomierzono odcinek kolei Zittau-Liberec. Początkowo brano pod uwagę dwie linie. Od dworca do wiaduktu linia szła jednakowo dla obu wariantów. Od tego miejsca odrzucony wariant miał iść na wschód w pobliżu młyna Reißig a potem na zachód obok majątku rycerskiego w kierunku granicy. W marcu 1855 utworzono Towarzystwo Kolei Żelaznych Zittau-Liberec, a już w październiku wykonano pierwsze wykopy. W marcu 1856 ogłoszono przetarg na roboty ziemne na granicy Porajowa Małego i Dużego oraz miejscowości Luptin. Do wykopania było w sumie 457.498 łokci sześciennych masy. Dolinę Nysy między Zittau i Małym Porajowem, należało połączyć wiaduktem składającym się z 34 kamiennych przęseł. Do budowy użyto fonolitu z kamieniołomu w Schülertal oraz piaskowca z Jonsdorfu, Waltersdorfu i Schanzendorfu. Wiadukt składa się łącznie z 38.200 metrów sześciennych muru. Budowa zakończyła się po zaledwie dwuletnim okresie budowy, uroczystym wstawieniem ostatniego kamienia w dniu 9 października 1858 roku. 26 października 1859 zakończono budowę linii kolejowej, a 1 grudnia 1859 uroczyście otwarto ruch. Rozkład jazdy przewidywał 5 pociągów dziennie, częściowo z i do Löbau. Podróż Zittau-Liberec trwała 60 minut. W latach I wojny i po niech na tej linii kursowało sporo pociągów z jeńcami wojennymi, dla których w rejonie Porajowa zbudowano duży obóz. W 1926 r. rozpoczęto budowę osiedla w Porajowie - powstała wówczas bocznica do dostarczania materiałów budowlanych. W czasie II wojny światowej w dawnych koszarach w Porajowie ulokowano zakłady Junkersa - Zittwerke. Zbudowano wówczas bocznicę do zakładu. Odcinek miał około 600 m długości oraz kilka torów odstawczych. Pod koniec 1944 r. był ukończony. Po zakończeniu II wojny światowej diametralnie zmienia się sytuacja polityczna w tym regionie. Dawne terytorium Niemiec zostało podzielone na trzy państwa. Sprawy przejmowania linii i akty legislacyjne trwały dość długo i dopiero w 1948 r. urzędowo przekazano PKP linię biegnącą po terytorium Polski. Jednocześnie z kolejami DR zostaje podpisana umowa o „Uprzywilejowanym ruchu tranzytowym”, która obowiązuje do dzisiaj. Odnośnie komunikacji z Czechami obowiązują zapisy umowy pomiędzy Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną o czechosłowackiej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau, podpisanej w Pradze dnia 16 listopada 1962 r.

Newralgicznym punktem komunikacji regionalnej na tym obszarze jest Żytawa (Zittau). Już w minionym okresie,tj. przed 1989 r., jeździły przez nią pociągi zarówno czeskie, jaki niemieckie. Choć Żytawa leży na terytorium Niemiec, prowadzi przez nią linia kolejowa Decin - Liberec. Już od lat 60. na peronie znajdował się punkt kontroli celnej, a pasażerowie musieli przy wejściu czy wyjściu z pociągu wylegitymować się ważnym paszportem, zgodnie z polityką czeskich kolei państwowych. Nadal marzenie mieszkańców o swobodnym ruchu pasażerskim w rejonie pogranicza nie doczekało się realizacji. Niemieckie koleje (DB) nie tylko, że nie przystąpiły do jego realizacji, lecz również zlikwidowały sieć połączeń lokalnych.Jedyną działającą na tym obszarze firmą kolejową jest prywatne Towarzystwo Kolejowe Sächsisch–Böhmische Eisenbahn-Gesellschaft GmbH (SBE – Saksońsko-Czeskie Towarzystwo Kolejowe). Pociągi SBE w dniu uruchomienia swojej działalności zatrzymywały się nie tylko w Żytawie, ale również i w Varnsdorf,tworząc z pociągami firmy Connex czesko–niemiecko–polski pomost kolejowy. Podwoiła się w ten sposób liczba połączeń kolejowych. Niestety, zezwolenie na zatrzymywanie miało charakter doraźny i obecnie pociągi SBE mijają stacje w rejonie pogranicznym bez zatrzymywania się. SBE mogłaby rozszerzyć swoją działalność na trasie Żytawa – Liberec, problematyczny jest jednak3-kilometrowy odcinek trasy przechodzący przez terytorium Pol-ski (stacja Porajów), niestety ze strony polskiej brak jest jakiegokolwiek zainteresowania, a nawet w 2010 r. polska strona sugerowała zamknięcie linii z powodów technicznych (czytaj: żądając podniesienia opłaty za użytkownie linii). Obecnie linię i relację Liberec – Drezno oraz Liberec – Zittau – Rybniště/Seifhennersdorf obsługuje niemiecki przewoźnik Trillex pojazdami Siemens Desiro Classic (BR 642).

Kilometraż stacji i przystanków na trasie:
- Liberec (CZ), st., km 0,132
...
- Hrádek nad Nisou (CZ), st., km 20,203 (km 20,203)
- granica państwa CZ/PL, km 21,769
- Kopaczów, st., - , (km 22,30)
- Porajów, ład., - , (km 23,36)
- Porajów, bszl., - , (km 23,84)
- granica państwa PL/DE, km 24,528
- Zittau (DE), st., km 26,749 (km 26,75)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1914-1919
    komentarze: 0
    Dawny obóz jeńców wojennych w Porajowie. Widok od strony bocznicy ...
  • Data: 1945-1949
    komentarze: 0
    Fragment mapy sieci kolei w worku żytawskim po zakończeniu wojny. ...