MENU
Lokomotywa stojąca na bocznicy w Kudowie

Dodał: jaxan° - Data: 2008-02-22 08:56:26 - Odsłon: 4876
16 września 2007


Kudowa Zdrój to stacja końcowa na linii 309. Stację otwarto w 1905 r. w Zakrzu (Sackisch), dziś dzielnicy Kudowy, stąd przez wojną stacja nosiła podwójną nazwę Bad Kudowa Sackisch. Po roku, w 1906 roku Kudowa stała się stacją pośrednią i taką funkcję pełniła do 1946 roku, kiedy zamknięto ruch do stacji Kudowa Słone. Około 2005 roku wycięto ostatecznie zachodnią głowicę stacji - dawny wyjazd na Słone, stąd Kudowa oprócz stacji końcowej stała się stacją czołową. Posiada dwa tory główne, które znajdują się przy peronach (aktualnie na początku 2014 roku układany jest drugi tor). Układ torowy uzupełnia kilka torów bocznych, które służą głównie do obsługi przyjeżdżających składów pasażerskich. Obecnie, po modernizacji odcinka Duszniki - Kłodzko tory na stacji w Kudowie są zdewastowane i nie ma jednoznacznej decyzji, które pozostawić, a które zlikwidować. Ruchem na stacji steruje się obecnie z nastawni KZ przy wschodniej głowicy stacji. Dawniej stacja posiadała drugą nastawnię (w budynku dworca), która pełniła funkcję dysponującej, obecnie niewykorzystywana. Stacja służyła jako miejsce obrządzania parowozów (czyszczenie, wodowanie, nawęglanie) przed powrotem na górski odcinek trasy. Czterostanowiskowa parowozownia pomocnicza z wieżą ciśnień czynna była do 1992 roku. Uzdrowiska kłodzkie od zawsze ściągały podróżnych, stąd szybka decyzja o pierwszej rozbudowie dworca ok. 1907 roku, a następnie kolejna duża przebudowa w 1912 roku do obecnej postaci. Od stacji w Kudowie odchodziły dwie bocznice - do majątku rodziny Tscherbeney i do tkalni Dieriga (powojenna Kudowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego - ).

  • /foto/3920/3920006m.jpg
    1905
  • /foto/159/159687m.jpg
    1905
  • /foto/295/295644m.jpg
    1906 - 1912
  • /foto/6038/6038911m.jpg
    1907
  • /foto/233/233567m.jpg
    1909 - 1911
  • /foto/8319/8319356m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/296/296465m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4791/4791150m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5681/5681507m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/250/250962m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/430/430619m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/411/411358m.jpg
    1981
  • /foto/25/25428m.jpg
    2004
  • /foto/25/25732m.jpg
    2004
  • /foto/233/233582m.jpg
    2007
  • /foto/5280/5280484m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280485m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280487m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280490m.jpg
    2008
  • /foto/5283/5283028m.jpg
    2008
  • /foto/8442/8442963m.jpg
    2008
  • /foto/8442/8442964m.jpg
    2008
  • /foto/3275/3275834m.jpg
    2009
  • /foto/313/313419m.jpg
    2009
  • /foto/313/313133m.jpg
    2010
  • /foto/4338/4338684m.jpg
    2014
  • /foto/4338/4338709m.jpg
    2014
  • /foto/4378/4378550m.jpg
    2014
  • /foto/4867/4867373m.jpg
    2014
  • /foto/6151/6151310m.jpg
    2015
  • /foto/6151/6151340m.jpg
    2015
  • /foto/9146/9146907m.jpg
    2018

jaxan°

Poprzednie: ul. Krzywa Strona Główna Następne: Kapliczka słupowa II


Mikrob | 2008-02-23 13:54:19
czadzik parowozik
Gość: | 2008-02-23 14:57:38
Szkoda.że tak niszczeje...
esski | 2008-02-23 15:07:29
i bedzie niszczec, to spora sumka pieniedzy na to, aby cos wogole rozpoczac, a do zakonczenia dziela z pewnoscia bez kilku baniek sie nie obedzie.
tadpole | 2008-02-24 14:34:36
Jakie jeszcze moga byc "sumki" ? Koscielne ?
moose | 2008-02-26 00:21:44
kontrolne...
moose | 2008-02-24 05:40:57
To TKt48-155, rok budowy 1956, Fablok no. 4745. Ktoś w 2005 roku się wysilał na odmalowanie jej przy okazji 100-lecia linii, ale sił i środków wystarczyło na budkę maszynisty.
moose | 2008-07-26 17:28:49
Lokomotywa przeszła już do krainy wiecznego spokoju w towarzystwie -uszatek- i -petuch- ze Ścinawki. Memento mori. Dla przypomnienia kilka ważnych dat tego parowozu:
02.07.1956 MD Szczecin Gł. 19.05.1960 MD Węgliniec 02.03.1973 MD Jelenia Góra 09.1984 MD Kłodzko 05.06.1993 skreślony z inwentarza (MD Kłodzko) 1994 ustawiony jako pomnik na stacji Kudowa Zdrój 07.2008 pocięty na złom
Jd. | 2008-07-26 18:32:39
To znaczy przeciągnęli do Ścinawki i tam pocieli czy też pocięli w Kudowie?
moose | 2008-07-26 21:39:42
Nie - na miejscu, ale zbiegło się to w jednym czasie, stąd jestem przekonany, że to robota tego samego złomiarza.
marecki | 2008-02-27 07:21:10
Kudowa to miejscowość turystyczna , którą odwiedzają tysiace osób z polski i zagranicy a ta stacja odstrasza swoim wyglądem , oraz zarośnięty parowóz , czy burmistrz napycha tylko sobie kieszenie ?
moose | 2008-02-27 10:14:44
Ludzie odwiedzający Kudowę poruszają się w większości blachosmrodami. Stacja jest zbytnio oddalona od centrum uzdrowiska i bez jakiegokolwiek sensownego systemu transportowego (kolej + bus do uzdrowiska) nie ma co liczyć na to że znowu ludzie będą jeździć do Kudowy pociągiem. Lata -cyrków- z rozkładem, zawieszaniem i odwieszaniem kursów, rozsynchronizowaniem przesiadek w Kłodzku i brakiem jakiejkolwiek wizji rozbudowy kłodzkiego Dworca Miasto, jako początkowego dla linii do Kudowy wpływa na to, że na tę chwilę kolej nie ma praktycznie żadnego wpływu na rozwój ruchu turystycznego w tych okolicach. Smutne, ale prawdziwe.
zygmunt-ra | 2008-07-29 15:12:48
Zanik ruchu osobowego do Kudowy za pośrednictwem kolei nie wynika z problemu dojazdu z dworca PKP do centrum Kudowy, czy braku wizji rozbudowy dworca Kłodzko-Miasto, ale przede wszystkim z wydłużonego czasu podróży z odległych, większych miast Polski (z samego Kłodzka do Kudowy podróż trwa prawie 2 godziny, dla porównania autobus pospieszny PKS - ok. 45 minut, samochód osobowy - 20-30 minut). Nie wspominam już nawet o standardzie "komfortowo-czasowym" podróży z Warszawy, czy Gdańska do Kudowy (chodzi m.in. o jakość składów, czy długotrwałe postoje we Wrocławiu i Kłodzku). Kolej na odcinku Kłodzko-Kudowa to tylko lokalna atrakcja turystyczna głównie dla młodzieżowych obozów i kolonii, ludność miejscowa a tym bardziej kuracjusze praktycznie w ogóle nie korzystają z PKP. Poza sezonem wakacyjnym pociągi wożą powietrze. Co do Kłodzka-Miasto - rozbudowa tej stacji nic nie zmieni, kuracjusze i turyści będą jeździć do Kudowy PKS-ami albo samochodami - szybciej i taniej.
moose | 2008-07-30 01:41:00
To właśnie ograniczenia przestrzenne o których piszę wpływają na wydłużenie czasu podróży. Taniej? Nie. Skupiłeś się na skutkach (czas), pomijając przyczyny (daleko od, długo bo kręto, niedopasowanie, zużycie....).
ragnar | 2011-09-19 22:16:48
Już wzdychamy za nimi, co dopiero za kilkadziesiąt lat, wstyd....
marecki | 2011-09-22 23:40:27
kto wydal taka decyzje , aby pomnik pociac na zlom ????????