MENU
ZNACZNIKI
Kartka z datą 25.8.10 Kłodzko.

Dodał: krzysiek296° - Data: 2016-11-20 09:05:53 - Odsłon: 2994
16 lipca 1910

  • /foto/6047/6047700m.jpg
    1910
  • /foto/6617/6617391m.jpg
    1910
  • /foto/6617/6617393m.jpg
    1910
  • /foto/108/108239m.jpg
    1910

Zbiory przyjaciół

Poprzednie: ul. Kościuszki Tadeusza, gen. Strona Główna Następne: Bistro Sudecka


Zbigniew Franczukowski (bynio) | 2016-11-20 11:14:49
Znakomite !!!!
Stan | 2016-11-20 11:28:24 | edytowany: 2018-02-09 08:32:19
Wpisałem dokładną datę lądowania sterowca oraz konsekwentnie, dopisałem do ul. Krasińskiego. Widoczne budynki na środkowym planie, to koszary wzdłuż ul. Stanisława Wyspiańskiego, oddane do użytku w 1905 r. Po prawej stronie za gondolą sterowca widać zarys budynku przy ul. Zygmunta Krasińskiego 1 (wtedy budynek sztabowy).
Na bliższej płaszczyźnie obecnie, po prawej stronie, zbudowano dwa bloki wielorodzinne (Krasińskiego nr 10 i nr 12). Zdjęcie rzeczywiście super!.
Stan | 2018-04-15 16:39:38 | edytowany: 2018-04-15 16:41:48
Dość dawno temu, na nieoficjalnym portalu miasta Złoty Stok, zanotowano krótką wzmiankę (bez istotnych szczegółów):
"1928 - wydarzeniem był przelot nad Złotym Stokiem sterowca "ITALIA", który pod dowództwem generała NOBILE leciał na BIEGUN PÓŁNOCNY. Sterowiec przelatywał tak nisko, że widziano poszczególne osoby w gondoli."
Niestety, nie udało się potwierdzić tego zapisu w innych źródłach. W oficjalnej kronice miasta nie zanotowano żadnego wydarzenia w 1928 r. Co prawda, pierwszy etap wyprawy gen. Umberto Nobile na Biegun Północny, zaplanowano na trasie: Mediolan – Wiedeń – Brno – Kłodzko – Poznań – Jezierzyce k. Słupska, ale w rejonie Masywu Śnieżnika napotkano kolejną gwałtowną burzę. Na czeskim portalu: – na stronie 14, odnotowano przelot sterowca „ITALIA” nad m. Babice k. Brna dwukrotnie: ok. godz 16, oraz póżnym wieczorem.
Podobno sterowiec został zniesiony z kursu daleko na wschód, ale dowódca wyprawy nie ujawnił dokładnej trasy. Ta przygoda nie zakłóciła jednak zaplanowanego lądowania w godzinach porannych w bazie sterowców na Pomorzu.
Wynotowałem istotne daty dotyczące tej wyprawy, zakończonej katastrofą i międzynarodową akcją ratunkową. Dokładnie w 90. rocznicę, kilka danych pierwszego etapu:
- 15.04.1928 – Mediolan – start o godz. 01:55
- 16.04.1928 – Jezierzyce k. Słupska – lądowanie o godz. 07:50
W tej bazie sterowiec był naprawiany i oczekiwał na dogodny moment do pokonania drugiego etapu, na trasie Jezierzyce – Vadso (na północy Nowegii). Start nastąpił dopiero 03.05.1928 r. o godz.03:28.
P.S. Bardziej pasuje ten komentarz do Jezierzyc. Gdyby pojawił się tam obiekt "Baza sterowców (dawna)", to wkrótce będzie tam wiele zdjęć...
Stan | 2018-05-03 17:42:53 | edytowany: 2018-05-03 17:44:43
Dokładnie 90 lat temu sterowiec ITALIA wczesnym rankiem wystartował z Jezierzyc k. Słupska w kierunku m. Vadso, gdzie przycumował do specjalnego masztu w dniu następnym o godz. 09:00.
Aktualnie na pasmach amatorskich pracują liczne stacje radiowe ze specjalnymi znakami wywoławczymi, nawiązującymi do upamiętnienia tej wyprawy i solidarnościowej, międzynarodowej akcji ratunkowej. Nastąpiła ona po odebraniu słabych sygnałów SOS przez 22 letniego Nikolaja Schmidta, Rosjanina o niemieckich korzeniach, mieszkającego w odległości 2600 km od miejsca katastrofy (Vokhma - locator LO38jw).
Kilka przykładowych znaków wywoławczych: II0IDO, IR0IT, IR0UN, OL90ITALIA, R1LK, RX3N. . .
W 1928 r. szczególnie zainteresowane były centra radiowe: ITALIA - rozbitkowie na krze lodowej, IDO - Marynarka Wojenna (Rzym), IGJ - okręt ubezpieczający wyprawę "Citta di Milano".