Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Most kolejowy (rz. Troja / Nowa Cerekwia)
6
0,000
Stacja kolejowa Baborów
26
5,492
Przystanek kolejowy / ładownia Czerwonków (dawny)
2
9,247
Przystanek kolejowy / ładownia Nowa Cerekwia (dawny)
3
13,946
Przystanek kolejowy/ ładownia Nasiedle (dawny)
2
17,826
Przystanek kolejowy Ludmierzyce (nieczynny)
2
21,081
Ładownia kolejowa Pilszcz (nieczynna)
4
31,330
Stacja kolejowa Opava západ / Železniční stanice Opava západ
 
 
 
 
  ID: 5594748

Linia kolejowa nr 325 Baborów - Pliszcz (- Opava západ /CZ/)



Budowa
1906-1909
Status
Do rozbiórki
Likwidacja
1991,1992
 
Drugorzędną linię pruskich kolei państwowych (KPEV) z Baborowa do Pilszcza i dalej przez granicę prusko-austriacką do Opavy otwarto po 3 latach budowy w dniu 2 sierpnia 1909 r. Pozwolenie na budowę linii transgranicznej otrzymała jeszcze w 1881 roku państwowa spółka Kolei Górnośląskich (OSE), jednak kolej nie została zrealizowana. W roku 1895 r. zbudowano połączenie z Raciborza do Opavy przez Karwinę, a budowa uzupełniającego połączenia z Baborowa (do którego kolej dotarła już od Raciborza w 1855 ...
Drugorzędną linię pruskich kolei państwowych (KPEV) z Baborowa do Pilszcza i dalej przez granicę prusko-austriacką do Opavy otwarto po 3 latach budowy w dniu 2 sierpnia 1909 r. Pozwolenie na budowę linii transgranicznej otrzymała jeszcze w 1881 roku państwowa spółka Kolei Górnośląskich (OSE), jednak kolej nie została zrealizowana. W roku 1895 r. zbudowano połączenie z Raciborza do Opavy przez Karwinę, a budowa uzupełniającego połączenia z Baborowa (do którego kolej dotarła już od Raciborza w 1855 r.) wynikała z potrzeby usprawnienia transportu płodów rolnych - głównie buraków cukrowych do cukrowni w Baborowie, Nowej Cerekwi i Opawie. Ponadto 40-tysięczna Opawa była zamieszkana głównie przez Niemców Sudeckich i dlatego nie wstrzymano przez granicę przewozów w okresie międzywojennym, ponadto cukrownia w Opavie potrzebowała śląskiego węgla. Wraz z budową linii rozbudowano stację w Baborowie, gdzie powstała 5-stanowiskowa parowozownia z obrotnicą (wyburzona ok. 2012 r.), dwie nastawnie, wieża ciśnień i 4 żurawie do wodowania. Linia Baborów (Bauerwitz) – Opava Zapad (Troppau Westbf.) zakwalifikowano jako linię lokalną. Na linii uruchomiono następujące posterunki ruchowe Czerwonków (Tschirmkau), Nowa Cerekwia (Bieskau O/S), Nasiedle (Nassiedel), Ludmierzyce (Leimerwitz) oraz Pilszcz (Piltsch). Po drugiej stronie granicy usytuowano ładownię Kateřinky (Katharein). W Opavie pociągi kończyły bieg na dworcu zachodnim. Obsługę pociągów na linii prowadziły koleje pruskie głównie w relacji Racibórz - Opawa. Przed wojną było to około 6 par pociągów pasażerskich na dobę. Przejazd transgraniczny w latach 30. pomiędzy Opavą a Pilczem zajmował ok 15 minut. Dzięki budowie połączenia możliwe było dostać się z Opavy do Berlina w ciągu 13 godzin wliczając w to półgodzinne postoje/przesiadki w Baborowie i w Kędzierzynie. W połowie lat 30. zmieniono nazwy miejscowości i przystanków: Czerwonków (Tschirmkau na Schirmke) i Nowa Cerekwia (Bieskau na Altstett). Pod koniec lat 30. odcinek graniczny został zmilitaryzowany - Czesi zbudowali wzdłuż linii przeszkody przeciwczołgowe i punktowe stanowiska obrony (bunkry). 22 kwietnia 1945 r. linia została przerwana - zniszczony został most na Opawie przez wycofujących się Niemców, uszkodzony był też most na rzece Troja k. Nowej Cerekwi. Konflikt pomiędzy Polską i Czechosłowacją sprawił że nie odbudowano mostu w Opavie, a połączenie krajowe Baborów - Pilszcz otwarto dopiero w ruchu towarowym w październiku 1947 r. (początkowo 3 pary pociągów osobowych, od lat 50. 5 par plus dodatkowo 1 para w dni robocze). W 1978 r. zastąpiono trakcję parową trakcją spalinową. Definitywnie ruch na linii zamknięto 1 października 1991 r. (pociągi osobowe) i w listopadzie 1992 r. pociągi towarowe (nadania buraków cukrowych). Ostatni pociąg osobowy (pociąg specjalny relacji Rybnik - Pilszcz) przejechał tą linią 3 czerwca 1996 roku prowadzony parowozem Ty42-107. Obecnie na torach od Baborowa do Pilszcza rośnie młody las. Po czeskiej stronie nasypy całkowicie zlikwidowano. Jedynie w Opavie w okolicy Srebrnego Jeziora za nieistniejącą stacją Katarinki można zobaczyć pozostałości po nasypie w kierunku stacji Opava Zapad. Końcowy odcinek toru, jako bocznica, dochodzi do Opavy od strony Krnova. Po polskiej stronie, od Pilszcza do samej granicy, widać tylko zarośnięty nasyp. (moose - różne źródła)

Ciekawy artykuł o linii Opawa - Baborów (w czeskim języku):

Kilometraż stacji i przystanków na linii z Baborowa do Pilszcza (w nawiasie niemiecki kilometraż do Opavy). Obiekty nieczynne/nieistniejące zaznaczono kursywą, stacje węzłowe pogrubieniem:
- , Baborów, st., km 0,000 (km 0,00)
- , Czerwonków, po. 5,492 (km 5,49)
- , Nowa Cerekwia, po., km 9,247 (km 9,25)
, Nasiedle, po., km 13,946 (km 13,95)
, Ludmierzyce, po., km 17,826 (km 17,98)
, Pilszcz, st., km 21,810 (km 21,81)
, granica państwa, km 24,190
, Katharein (Kateřinky, Katerzynki), ład., (km 27,51), zlikwidowana po 1945 r., przystanek po 1938 r.
, Opava západ (Troppau West, Opawa) , st., (km 31,33), połączenie graniczne zlikwidowane po 1945 r.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

Linia kolejowa nr 325 Baborów - Pliszcz (- Opava západ /CZ/) na innych fotografiach
  • 1948