Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt kolejowy (Legnica - Czarny Dwór / LK 296 - LK 289)
9
 
Mosty kolejowe (pot. Pawłówka / Legnica-Zosinek - LK 289 i LK 275)
7
 
Most kolejowy (rz. Czarna Woda / Legnica-Czarny Dwór - LK 289)
6
 
Most kolejowy (Kanał Rzeszotarski / Legnica-Czarny Dwór - LK 289)
6
 
Wiadukt kolejowy (Legnica - Przedmieście Głogowskie / LK 275 – LK 289)
4
 
Przepust (ciek III / Przedmieście Głogowskie - LK 289)
4
 
Most kolejowy (rz. Czarna Woda / Legnica-Przedmieście Głogowskie - LK 289) (dawny)
8
 
Przepust (ciek II / Przedmieście Głogowskie - LK 289)
4
 
Wiadukty kolejowe (Legnica / LK 289 i LK 275 – ul. Wały Królowej Jadwigi)
5
 
Przepust (ciek I / Przedmieście Głogowskie - LK 289)
3
0,000 km
Stacja kolejowa Legnica
42
5,764 km
Przystanek kolejowy Rzeszotary (d. stacja)
6
11,649 km
Stacja kolejowa Raszówka
34
14,593 km
Przystanek kolejowy Gorzelin
1
17,640 km
Przystanek kolejowy Chróstnik
4
22,329 km
Stacja kolejowa Lubin
25
23,733 km
Przystanek kolejowy Lubin Stadion
1
29,218 km
Przystanek kolejowy Koźlice (d. stacja)
10
31,613 km
Przystanek kolejowy Rynarcice
10
36,235 km
Stacja kolejowa Rudna Miasto
17
39,065 km
Stacja kolejowa Rudna Gwizdanów
27
 
 
 
 
  ID: 4426185

Linia kolejowa nr 289 Legnica - Rudna Gwizdanów



Budowa
1868-1871,
 
Na początku 1844 r. zawiązał się komitet budowy Kolei Legnicko-Głogowskiej, mającej uzupełnić lukę między budowanymi już liniami i umożliwić połączenie okolic Jaworzyny Śl. z Wielkopolską. Jednak wydane w tymże roku zarządzenie wstrzymujące wydanie nowych koncesji kolejowych przerwało prace komitetu. Projekt podjęło towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej pod koniec lat 50-tych, ale zrealizowany został dopiero latach 1868 - 1871 przez Kolej Wrocławsko-Świebodzicką (BSFE) jako element trasy węglowej ...
Na początku 1844 r. zawiązał się komitet budowy Kolei Legnicko-Głogowskiej, mającej uzupełnić lukę między budowanymi już liniami i umożliwić połączenie okolic Jaworzyny Śl. z Wielkopolską. Jednak wydane w tymże roku zarządzenie wstrzymujące wydanie nowych koncesji kolejowych przerwało prace komitetu. Projekt podjęło towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej pod koniec lat 50-tych, ale zrealizowany został dopiero latach 1868 - 1871 przez Kolej Wrocławsko-Świebodzicką (BSFE) jako element trasy węglowej (Wałbrzych- Jaworzyna - / Wrocław -) Legnica – Rudna – Głogów – Nowa Sól – Zielona Góra – Czerwieńsk – Rzepin – Szczecin. Otwarcie jednotorowej linii nastąpiło dwuetapowo: 25.12.1869 otwarto ruch na odcinku Legnica - Lubin (20,6 km), a 09.01.1871 r. na odcinku z Lubina do Rudnej i dalej do Żarkowa /przedmieście Głogowa/ (36,1 km). W latach 1929-1933 zmieniono przebieg linii na odcinku z Legnicy do Rzeszotarów. Elektryfikacja linii od 1 czerwca 1986 r. 1.09.2010 r. zamknięto linię dla pociągów osobowych. W czerwcu 2018 r. rozpoczął się remont linii na odcinku z Legnicy do Lubina. Była to największa inwestycja kolejowa samorządu dolnośląskiego w ciągu ostatnich kilku lat. Wyremontowano, lub utworzono 10 stacji i przystanków. Poprawa stanu technicznego linii umożliwia ruch pociągów z prędkością do 120 km/ godz. a towarowy do 80 km/h. Dzięki inwestycji powstała możliwość uruchomienia połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem. Całkowita wartość inwestycji wyniosła ponad 245 mln zł brutto, z czego ponad 122 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Otwarcie linii po remoncie przebiegło dwuetapowo: 9 czerwca 2019 r. otwarto 22 km odcinek Legnica - Lubin, 15 grudnia 2019 r. przedłuzenie Lubin - Rudna-Gwizdanów.

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) na linii z Legnicy do Rudnej-Gwizdanowa liczony od stacji Legnica. W nawiasie kilometraż niemiecki liczony od Kamieńca Ząbkowickiego - przed wojną linia Legnica - Rudna wchodziła w ciąg Magistrali Podsudeckiej. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:

- , Legnica, st., km 0,000 (km 106,54)
- , Rzeszotary, po./mij., km 5,764 (km 111,55)
- , Raszówka, st., km 11,649 (km 117,46)
- , Gorzelin, po., km 14,593 (-)
- , Chróstnik, po., km 17,640 (km 122,74)
- , Lubin, st., km 22,329 (km 128,14)
- , Lubin Stadion, km 23,733 (-)
- , Koźlice, st./mijanka, km 29,218 (km 135,03)
- , Rynarcice, po., km 31,613 (km 137,42)
- , Rudna Miasto, poł., km 36,235 (km 142,05)
- , Rudna Gwizdanów, st., km 39,065/39,400 (km 145,20)

Przed 1945 r., w miejscu przecięcia linii z kolejową obwodnicą Legnicy istniał posterunek Schwarzvorwerk , km 109,25 / km 6,76 obwodnicy.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1936-1939
    komentarze: 0
    Frament Messtischblattu dla Legnicy - na mapie zaznaczono na zielono ...
  • Data: 1986-09-10
    komentarze: 0
    Uroczysty wjazd pierwszego pociągu elektrycznego na ówczesną stację ...
  • Data: 2017-03-26
    komentarze: 12
    Skrzyżowanie linii z Legnicy do Lubina (dołem) z towarową obwodnicą ...
  • Data: 2018-01-26
    komentarze: 0
    Przejście dla pieszych przez tory linii kolejowej nr 289 w pobliżu ...

Linia kolejowa nr 289 Legnica - Rudna Gwizdanów na innych fotografiach
  • 2013