MENU
Stacja w Kudowie już po uruchomieniu przewozów, ale jeszcze w połowie roboty. W odbudowie tor nr 4 - zakończony będzie jak gotowa 1-ka murowanym kozłem. Nie wiadomo jeszcze czy odbudują skrajny tor nr 6, ale jeśli mają tu się pojawić długie składy wagonowe IR lub IC to musi być rezerwa postojowa.

Dodał: moose° - Data: 2014-01-21 20:58:55 - Odsłon: 4685
05 stycznia 2014

Data: 2014:01:05 09:20:55   Aparat: SAMSUNG GT-I9505  


Kudowa Zdrój to stacja końcowa na linii 309. Stację otwarto w 1905 r. w Zakrzu (Sackisch), dziś dzielnicy Kudowy, stąd przez wojną stacja nosiła podwójną nazwę Bad Kudowa Sackisch. Po roku, w 1906 roku Kudowa stała się stacją pośrednią i taką funkcję pełniła do 1946 roku, kiedy zamknięto ruch do stacji Kudowa Słone. Około 2005 roku wycięto ostatecznie zachodnią głowicę stacji - dawny wyjazd na Słone, stąd Kudowa oprócz stacji końcowej stała się stacją czołową. Posiada dwa tory główne, które znajdują się przy peronach (aktualnie na początku 2014 roku układany jest drugi tor). Układ torowy uzupełnia kilka torów bocznych, które służą głównie do obsługi przyjeżdżających składów pasażerskich. Obecnie, po modernizacji odcinka Duszniki - Kłodzko tory na stacji w Kudowie są zdewastowane i nie ma jednoznacznej decyzji, które pozostawić, a które zlikwidować. Ruchem na stacji steruje się obecnie z nastawni KZ przy wschodniej głowicy stacji. Dawniej stacja posiadała drugą nastawnię (w budynku dworca), która pełniła funkcję dysponującej, obecnie niewykorzystywana. Stacja służyła jako miejsce obrządzania parowozów (czyszczenie, wodowanie, nawęglanie) przed powrotem na górski odcinek trasy. Czterostanowiskowa parowozownia pomocnicza z wieżą ciśnień czynna była do 1992 roku. Uzdrowiska kłodzkie od zawsze ściągały podróżnych, stąd szybka decyzja o pierwszej rozbudowie dworca ok. 1907 roku, a następnie kolejna duża przebudowa w 1912 roku do obecnej postaci. Od stacji w Kudowie odchodziły dwie bocznice - do majątku rodziny Tscherbeney i do tkalni Dieriga (powojenna Kudowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego - ).

  • /foto/3920/3920006m.jpg
    1905
  • /foto/159/159687m.jpg
    1905
  • /foto/295/295644m.jpg
    1906 - 1912
  • /foto/6038/6038911m.jpg
    1907
  • /foto/233/233567m.jpg
    1909 - 1911
  • /foto/8319/8319356m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/296/296465m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4791/4791150m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5681/5681507m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/250/250962m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/430/430619m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/411/411358m.jpg
    1981
  • /foto/25/25428m.jpg
    2004
  • /foto/25/25732m.jpg
    2004
  • /foto/203/203793m.jpg
    2007
  • /foto/233/233582m.jpg
    2007
  • /foto/5280/5280484m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280485m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280487m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280490m.jpg
    2008
  • /foto/5283/5283028m.jpg
    2008
  • /foto/8442/8442963m.jpg
    2008
  • /foto/8442/8442964m.jpg
    2008
  • /foto/3275/3275834m.jpg
    2009
  • /foto/313/313419m.jpg
    2009
  • /foto/313/313133m.jpg
    2010
  • /foto/4338/4338684m.jpg
    2014
  • /foto/4338/4338709m.jpg
    2014
  • /foto/4867/4867373m.jpg
    2014
  • /foto/6151/6151310m.jpg
    2015
  • /foto/6151/6151340m.jpg
    2015
  • /foto/9146/9146907m.jpg
    2018

moose°

Poprzednie: Budynek nr 2 Strona Główna Następne: Wyrobisko