W 6 lat po uruchomieniu linii z Bolesławca do Nowej Wsi Grodziskiej powstał projekt wybudowania drugiej kolejki - do Modły, stacji leżącej na magistralnej "berlince". Linia miała ułatwić wywóz towarów z okolicznych zakładów metalurgicznych i drewna z rozległych bolesławieckich lasów. Jednocześnie miała obsługiwać miejscowości położone wzdłuż Bobru - stąd osobliwy przebieg linii, ...
W 6 lat po uruchomieniu linii z Bolesławca do Nowej Wsi Grodziskiej powstał projekt wybudowania drugiej kolejki - do Modły, stacji leżącej na magistralnej "berlince". Linia miała ułatwić wywóz towarów z okolicznych zakładów metalurgicznych i drewna z rozległych bolesławieckich lasów. Jednocześnie miała obsługiwać miejscowości położone wzdłuż Bobru - stąd osobliwy przebieg linii, która najpierw była wytrasowana na północ od Bolesławca, po to by w Trzebieniu skręcić o 90 stopni, na wschód, do Modły. Drugim powodem takiego trasowania linii był zarzucony pomysł budowy odgałęzienia z Trzebienia przez Leszno Górne do Szprotawy. Po roku prac budowlanych kolejkę uruchomiono 20 grudnia 1913 r. W listopadzie 1921 r. obie kolejki, korzystające z jednej bazy technicznej na dworcu w Bolesławcu, połączono w jedną Spółkę. Linia do Modły odnotowywała malejące przewozy, dlatego że huty żelaza w Grodzanowcu, Gromadce i Modły miały bliżej z ekspedycją do "berlinki" dlatego przewozy kolejką powiatową nie były satysfakcjonujące. W całości przewozów towarowych 66% obejmowało Bolesławiec i okoliczne bocznice, 23% odcinek do Nowej Wsi Grodziskiej, a zaledwie 11% odcinek do Modły. Pod koniec lat 20. wzrosły przewozy pasażerskie na co wpływ miał rozwój przemysłu w Bolesławcu i okolicach, ale i ruch turystyczny koncentrujący się w Kraśniku Dolnym, Dąbrowie, czy w Grodźcu. Od połowy lat 30. przewozy na linii obsługiwały wagony motorowe. PKP przejęła ruch na linii w 1945 r. (w 1948 r. kursowały dwie pary pociągów na dobę). Ruch osobowy prowadzono na linii do 1961 roku. Ruch towarowy na odcinku Chociszowice - Trzebień prowadzono do 1992 r., na odcinku Trzebień - Modła do 2000 r. Na odcinku (Bolesławiec) - BC1 - Chociszowice - Wizów prowadzony jest sporadyczny ruch towarowy (obecnie jest to linia nr 973 o dł. 5,085 km). Na odcinku Bolesławiec Wsch. - BC1 (2011 r.), i Chociszów - Trzebień - Modła (2004-2008 r.) tory są rozebrane lub rozkradzione.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.) przystanków i ładowni (po./poł.) na linii 314 liczony od stacji początkowej Bolesławiec Wschód (w nawiasie kilometraż niemiecki Kolejki Bolesławieckiej). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące kursywą: - , Bolesławiec Wschód, st., km 0,000 (km 0,0) - , Bolesławiec BC1, podg, km 1,073 - , Chociszowice, po./bszl., km 3,4 - , Kraśnik Dolny, st., km 5,416 (km 5,2) - , Dąbrowa Bolesławiecka, poł., km 7,998 (km 7,8) - , Golnice, poł., km 11,185 (km 11,0) - , Trzebień, st., km 14,438 (km 14,2) - , Karczmarka, d.poł, km 19,468 (km 19,3) - , Borówki, poł., km 23,420 (km 23,3) - , Grodzanowiec, poł., km 26,034 (km 25,9) - , Gromadka, st./poł., km 26,899 (km 26,7) - , Modła Wieś, po., km 29,256 (km 29,1) - , Modła (Północ), st., km 31,200 (km 31,0) Po likwidacji linii 314 obecnie jedynym przejezdnym fragmentem torów dawnego północnego odcinka Kolejki Bolesławieckiej jest odcinek Bolesławiec BC1 - Wizów do d. Zakładów Chemicznych WiZÓW (upadłość w 2006 r.), który w nomenklaturze PLK SA nosi nr 973: - Bolesławiec, st., km 0,000 - Bolesławiec ZKSM, bszl., km 3,310 - Wizów Z-dy Chem., bszl., km 5,085 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 314 Bolesławiec Wsch. - Modła (dawna) na innych fotografiach | ||
|
||