Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000
Stacja kolejowa Bolesławiec Wschód (dawna)
53
3,400
Przystanek kolejowy / Bocznica Chociszowice (dawne)
5,146
Przystanek kolejowy Kraśnik Dolny (nieistniejący)
1
7,998
Przystanek kolejowy Dąbrowa Bolesławiecka (nieistniejący)
11,185
Przystanek kolejowy Golnice (nieistniejący)
4
11,750 km
Wiadukt kolejowy (LK 314 / A18 węzeł Golnice)
1
14,438
Stacja kolejowa Trzebień (dawna)
9
19,468
Przystanek kolejowy Karczmarka (nieistniejący)
1
23,420
Przystanek kolejowy Borówki (nieistniejący)
26,034
Przystanek kolejowy Grodzanowiec (nieistniejący)
1
26,899
Stacja kolejowa Gromadka (dawna)
3
29,256
Przystanek kolejowy Modła Wieś (nieistniejący)
31,200
Stacja kolejowa Modła
15
 
 
 
 
  ID: 3895297

Linia kolejowa nr 314 Bolesławiec Wsch. - Modła (dawna)

Kleinbahn Bunzlau-Modlau AG / Bunzlauer Kleinbahn AG



Budowa
1912-1913
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1983-2000
 
W 6 lat po uruchomieniu linii z Bolesławca do Nowej Wsi Grodziskiej powstał projekt wybudowania drugiej kolejki - do Modły, stacji leżącej na magistralnej "berlince". Linia miała ułatwić wywóz towarów z okolicznych zakładów metalurgicznych i drewna z rozległych bolesławieckich lasów. Jednocześnie miała obsługiwać miejscowości położone wzdłuż Bobru - stąd osobliwy przebieg linii, ...
W 6 lat po uruchomieniu linii z Bolesławca do Nowej Wsi Grodziskiej powstał projekt wybudowania drugiej kolejki - do Modły, stacji leżącej na magistralnej "berlince". Linia miała ułatwić wywóz towarów z okolicznych zakładów metalurgicznych i drewna z rozległych bolesławieckich lasów. Jednocześnie miała obsługiwać miejscowości położone wzdłuż Bobru - stąd osobliwy przebieg linii, która najpierw była wytrasowana na północ od Bolesławca, po to by w Trzebieniu skręcić o 90 stopni, na wschód, do Modły. Drugim powodem takiego trasowania linii był zarzucony pomysł budowy odgałęzienia z Trzebienia przez Leszno Górne do Szprotawy. Po roku prac budowlanych kolejkę uruchomiono 20 grudnia 1913 r. W listopadzie 1921 r. obie kolejki, korzystające z jednej bazy technicznej na dworcu w Bolesławcu, połączono w jedną Spółkę. Linia do Modły odnotowywała malejące przewozy, dlatego że huty żelaza w Grodzanowcu, Gromadce i Modły miały bliżej z ekspedycją do "berlinki" dlatego przewozy kolejką powiatową nie były satysfakcjonujące. W całości przewozów towarowych 66% obejmowało Bolesławiec i okoliczne bocznice, 23% odcinek do Nowej Wsi Grodziskiej, a zaledwie 11% odcinek do Modły. Pod koniec lat 20. wzrosły przewozy pasażerskie na co wpływ miał rozwój przemysłu w Bolesławcu i okolicach, ale i ruch turystyczny koncentrujący się w Kraśniku Dolnym, Dąbrowie, czy w Grodźcu. Od połowy lat 30. przewozy na linii obsługiwały wagony motorowe. PKP przejęła ruch na linii w 1945 r. (w 1948 r. kursowały dwie pary pociągów na dobę). Ruch osobowy prowadzono na linii do 1961 roku. Ruch towarowy na odcinku Chociszowice - Trzebień prowadzono do 1992 r., na odcinku Trzebień - Modła do 2000 r. Na odcinku (Bolesławiec) - BC1 - Chociszowice - Wizów prowadzony jest sporadyczny ruch towarowy (obecnie jest to linia nr 973 o dł. 5,085 km). Na odcinku Bolesławiec Wsch. - BC1 (2011 r.), i Chociszów - Trzebień - Modła (2004-2008 r.) tory są rozebrane lub rozkradzione.

Kilometraż stacji (st.) przystanków i ładowni (po./poł.) na linii 314 liczony od stacji początkowej Bolesławiec Wschód (w nawiasie kilometraż niemiecki Kolejki Bolesławieckiej). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące kursywą:
- , Bolesławiec Wschód, st., km 0,000 (km 0,0)
- , Bolesławiec BC1, podg, km 1,073
- , Chociszowice, po./bszl., km 3,4
- , Kraśnik Dolny, st., km 5,416 (km 5,2)
- , Dąbrowa Bolesławiecka, poł., km 7,998 (km 7,8)
- , Golnice, poł., km 11,185 (km 11,0)
- , Trzebień, st., km 14,438 (km 14,2)
- , Karczmarka, d.poł, km 19,468 (km 19,3)
- , Borówki, poł., km 23,420 (km 23,3)
- , Grodzanowiec, poł., km 26,034 (km 25,9)
- , Gromadka, st./poł., km 26,899 (km 26,7)
- , Modła Wieś, po., km 29,256 (km 29,1)
- , Modła (Północ), st., km 31,200 (km 31,0)

Po likwidacji linii 314 obecnie jedynym przejezdnym fragmentem torów dawnego północnego odcinka Kolejki Bolesławieckiej jest odcinek Bolesławiec BC1 - Wizów do d. Zakładów Chemicznych WiZÓW (upadłość w 2006 r.), który w nomenklaturze PLK SA nosi nr 973:
- Bolesławiec, st., km 0,000
- Bolesławiec ZKSM, bszl., km 3,310
- Wizów Z-dy Chem., bszl., km 5,085
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1913-12-20
    komentarze: 0
    Przystanek Kraśnik Dolny na północnym odcinku Kolejki Bolesławieckiej ...
  • Data: 1929
    komentarze: 0
    Gromadka na pocztówce z końca lat 20. Kościół, pałac i fragment ...
  • Data: 1930
    komentarze: 5
    Gromadka - pałac, linia kolejowa Gromadka-Bolesławiec z pocztą ...
  • Data: 1930-1934
    komentarze: 0
    Gromadka. Pałac, kolejka wąskotorowa, pomnik wojenny, odlewnia ...

Linia kolejowa nr 314 Bolesławiec Wsch. - Modła (dawna) na innych fotografiach
  • 2013