Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień powiela historyczną trasę żelazną tzw. "berlinkę" z Wrocławia do stolicy Prus, wybudowaną w latach 1845-1846 przez nacjonalizowaną spółkę kolejową Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej (NME - Niederschlesisch-Märkischen Eisenbahn). Linia ta jest historycznym przedłużeniem linii z Wrocławia przez Legnicę w kierunku Marchii (obecnie linia nr 275, która od Miłkowic prowadzi na Rokitki, Modłę do Żagania i dalej do Jasienia gdzie ponownie się spotykają ...
Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Węgliniec - Żary - Jasień powiela historyczną trasę żelazną tzw. "berlinkę" z Wrocławia do stolicy Prus, wybudowaną w latach 1845-1846 przez nacjonalizowaną spółkę kolejową Kolei Dolnośląsko - Marchijskiej (NME - Niederschlesisch-Märkischen Eisenbahn). Linia ta jest historycznym przedłużeniem linii z Wrocławia przez Legnicę w kierunku Marchii (obecnie linia nr 275, która od Miłkowic prowadzi na Rokitki, Modłę do Żagania i dalej do Jasienia gdzie ponownie się spotykają - skrót "berlinki" z 1875 r.). Obecnie "magistralnym" można nazwać 62 km odcinek od Miłkowic do Węglińca (linia dwutorowa, zelektryfikowana 21.12.1985 r., stanowiąca fragment paneuropejskiego korytarza kolejowego E-30, modernizowana w latach 2007-2009). Jako "pierwszorzędny" uznaje się odcinek z Węglińca do Żar, przed wojną dwutorowy - magistralny, obecnie na odcinku Węgliniec - Jasień jednotorowy. Na odcinku z Żar do Jasienia zamknięto ruch pociągów w 1992 roku i szybko rozebrano tor pomiędzy Żarami, a Sieniawą Żarską. W 2000 r. rozebrano fizycznie odcinek pomiędzy Sieniawą Żarską, a Jasieniem. Na odcinku z Żar do Węglińca zamknięto ruch osobowy w październiku 2002 r. i ponownie go reaktywowano w grudniu 2006 r. Na linii w Bolesławcu znajduje się najstarszy i najdłuższy kamienny most kolejowy w Polsce (moose - różne źródła)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.), Ładowni (poł.) i bocznic szlakowych (bszl.) na linii nr 282 przedstawia się następująco (w nawiasie przedwojenny kilometraż od Berlina): - , Miłkowice, st., km 0,000 (km 285,71) - , Chojnów, st., km 8,991 (km 276,72) - , Osetnica, po., km 15,503 (km 270,19) - , Okmiany, st., km 20,544 (km 265,17) - , Tomaszów Bolesławiecki, po., km 27,730 (km 258,02) - , Bolesławiec, st., km 36,048 (km 249,68) - , Zebrzydowa, st., km 49,073 (km 236,66) - , Zagajnik, po., km 55,780 (km 229,96) - , Węgliniec, st., km 61,501 (km 224,22) - , Stary Węgliniec, po., km 64,489 (km 221,27) - , Jagodzin Tartak, bszl., km 70,170 - , Ruszów Nadleśnictwo, bszl., km 70,171 - , Jagodzin, po., km 70,200 (km 215,60) - , Ruszów, st., km 75,313 (km 210,45) - , Okrąglica, po., km 79,362 (km -) - , Iłowa Żagańska, st., km 86,598 (km 199,18) - , Iłowa Vitrosil, bszl., km 87,183 - , Konin Żagański, po., km 91,448 (km 194,33) - , Jankowa Żagańska, st., km 93,952 (km 191,83) ----- granica prowincji śląskiej (km 189,57) - , Żary Kunice Sekurit, bszl., km 97,268 - , Żary Kunice, poł., km 97,032 (km 188,12) - , Żary, st., km 102,407 (km 183,39) - , Sieniawa Żarska, po., km 107,687 (km 178,12) - , Lipsk Żarski, dst., km 116,170 (km 169,62) - , Jasień, ład., 123,370 (km 162,43) Z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie (co do zasady odstęp o milę pruską) w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Większość z nich straciła rację bytu po 1945 r. - kolejność od Miłkowic, kilometraż posterunków liczony od Berlina, wg stanu na rok 1940: - Bk Doberschau, km 280,88 (Dobroszów) - Bk Schönfeld, km 254,34 (Kraśnik Grn.) - Bk Dobrau, km 245,63 (Dobra) - Bk Herschelswaldau, km 241,12 (Brzeźnik Biała Góra) |
|||||||||||||||||||||||||||
Linia kolejowa nr 282 Miłkowice - Żary (-Jasień) Kolej Dolnośląsko-Marchijska na innych fotografiach |
||